Wim van Rooijen en Arjen van der Linden bloggen over het lokale bestuur van Amersfoort.
Hun doel: de politiek weer laten leven in de stad.
Beste Wim, die Westtangent zou ook mijn terugdraaimoment in de politiek van de afgelopen jaren zijn. Daar zitten we volledig op een lijn. Wel wil ik even stellen dat het niet zozeer het geld is, want dat wordt voor het leeuwendeel door de provincie betaald. Dat argument wil ik daarom buiten de discussie laten. Maar zoals eerder benoemd… het zet geen zoden aan de dijk (alsof Amersfoort al aan zee ligt :-)) en kost ook nog eens waardevolle bomen.
Picnic is misschien een mooi voorbeeld hoe het kan om huizen te bevoorraden. Die malle elektrische karretjes zie je steeds vaker langskomen. Alleen is het biologische aanbod nog ondermaats, dus moeten we weer kiezen: of zelf de auto pakken naar de supermarkt of een kiloknaller voor je kiezen krijgen. Dan wordt het hier in huis duidelijk optie 1. Het wachten is nu nog op bijvoorbeeld de blauwe AH- en gele Jumbokarretjes om het aanbod te completeren. Het succes lijkt me duidelijk.
Die nieuwe rotondes die we kennen zoals bij Eemplein en Vermeerstraat (oude Roethofpunt) zijn bloedzuigers. Er vinden relatief veel ongelukken plaats en dat is volledig verklaarbaar. Deze grote rotondes worden door fietsers en brommertjes dubbel aangevlogen: betekent dus dat je ze van links en rechts kunt verwachten en dat is nou juist iets waar wij nog niet op ingericht zijn. De oudere automobilist is gewend alleen naar links te kijken, geeft gas en pakt de nietsvermoedende fietser die van de rechter kant aankomt pardoes in de flank. Ik heb deze rotondes nooit begrepen, want ze sluiten lastig aan op de vergrijsde samenleving. En om dat nu aan te leren door de nodige ambulances uit te laten rukken… Oplossingen kun je als volgt zoeken:
- fietsers, brommers die van rechts komen moeten altijd voorrang verlenen (ze kiezen voor de kortste route, maar daar mag deze hindernis tegenover staan).
- de rotonde heeft eenrichtingsverkeer, de oude situatie dus. Al het verkeer rijdt in dezelfde rijrichting.
Dat Lightrailsysteem vind ik wel erg boeiend. Ik vraag me even af of dat interessant is m.b.t. de stads/regiogrootte en onkosten. Dit kan enorme veranderingen teweegbrengen en zal zeker een impuls geven om die auto nog verder links te laten liggen. Wij als 15de stad van het land zouden zeker eens moeten kijken of we daar veel wijzer van worden. Ik betwijfel het. Rond het millennium is het HOV-idee (Hoogwaardig Openbaar Vervoer), een vergelijkbaar openbaarvervoersidee als lightrail, maar dan op al dan niet geleide (nu elektrische) bussen gericht, afgeschoten. Men durfde er niet aan. In Eindhoven blijkt het overigens een succes te zijn. Een kleine 20 jaar later ligt dat misschien anders bij ons. Punt is ook dat het rijk bij lightrail een cofinanciering van de gemeentes eist en daar wordt het lastig. We zijn net uit het ziekenhuis ontslagen en mogen sinds kort weer buitenspelen! Laten we die HOV maar weer eens hoffelijk herijken in het totale OV-plaatje. Dan toch dat Westtangentgeld uit de provincie proberen hieraan besteden?! Meer burgers blij!
Regio Den Haag – Zoetermeer – Rotterdam – Dordrecht, een ideale combinatie voor het lightrailsysteem, maar in Amersfoort gaat het toch voornamelijk om Utrecht (hebben we intensief treinvervoer op). Dus wordt het iets voor onze waterhoofdswijken richting centrum, Leusden, Zeist etc.. Daarom zal het toch op een heroverweging richting HOV uitdraaien hetgeen in beter betaalbare vorm kan. Wel vrije busbanen om de snelheid waar te maken. En veel reizigers per rit. Mogelijke financiële ellende (kostenoverschrijdingen) als in extreme vorm bij de Amsterdamse Noord/Zuidlijn kunnen we voorkomen.
Het idee is overigens wel volledig volgens het principe Regeren is vooruitzien! Dat dan weer wel, sterker, dat zeker!
En nu even iets heel anders. De winterstop gaat eindigen, de amateurvoetbalclubs mogen weer beginnen. Gaat er genoeg geld naar de sport (in het algemeen), willen we meer sport op hoger niveau in de stad of moeten de contributies omlaag om de drempel zo minimaal mogelijk te houden. En als we daarin meer geld moeten pompen, waar moet dat dan vandaan komen. De VVD wil het uit het sociale domein halen, daar zullen de rode partijen niet echt van gecharmeerd zijn, lijkt me.
Wim, heb jij het idee dat er te veel kinderen (en ook volwassenen) niet sporten omdat het te duur is? Of… is het lid zijn van een club met haar sociale karakter niet meer iets vanzelfsprekends of waardevols? Gaat men net zo lief met vrienden op een veldje in de buurt sporten of hardlopen in het bos…
Ben benieuwd wat jij daarvan vindt.