Reclamebelasting is een melkkoe

AmersfoortKiest gaat in de maand november op zoek naar de relatie tussen de politiek en de ondernemers in de stad. De meeste middenstanders vinden dat de politici wel wat beter naar hen mogen luisteren. Zo wordt de ‘reclamebelasting’ regelmatig beschreven als ‘een doorn in het oog’. “De gemeente gebruikt deze heffing op marketinginspanningen van de ondernemers als een heuse melkkoe”, zo horen we regelmatig.

De verslaggevers van Omroep EVA gaan op bezoek bij kleinere ondernemers in de binnenstad.
Wouter Grunder is eigenaar van Modeltreincentrum Amersfoort. Zijn zaak kent geen gelijke in een straal van dertig kilometer rond Amersfoort, zo zegt de trotse verkoper van modeltreinen, modelbouw en scenery.

Grunder moet voor de reclame-uitingen aan de buitenkant van zijn zaak jaarlijks een ‘fors bedrag’ betalen. Hij is het daar niet mee eens. Hetzelfde geluid hoorden we eerder van Marjon Umeugo van ‘Theefeestje’.

Verder pleit Grunder voor een beter beleid rond de plaatsing van fietsen in de binnenstad. De meeste fietsers zetten hun rijwiel op de eerste plek die ze zien. Dat leidt vaak tot ongenoegen bij de winkeliers.

Reclamebelasting-doorn-in-het-oog AmersfoortKiest

 


Een bijdrage van Chinouk van Doorn en Martijn van der Veer.