Mathijs van den Hurk is social media-expert. Op verzoek van AmersfoortKiest heeft hij gekeken naar het social mediagebruik van de politieke partijen in Amersfoort. Van den Hurk mist ‘het echte verhaal’. Hij zegt: “Alle partijen doen wel wat, maar er zit veel meer potentie in. Ze kunnen nog veel beter laten zien waar ze voor staan; wie de mensen zijn achter de partij. Mijn advies: vertel je echte verhaal.”
Van den Hurk heeft geen enkele partij gevonden die het veel beter doet dan de ander. Als je een vergelijking maakt met andere gemeenten, dan doet Amersfoort het redelijk. De social media-expert constateert dat veel lokale partijen het online gedrag van de landelijke partijen kopiëren.
Tijdens het gesprek geeft Van den Hurk de partijen een aantal tips. Eén daarvan is: googel jezelf en kijk of het beeld dat je bij de zoekresultaten vindt wel is wat je wilt uitstralen. Van den Hurk kwam -tijdens zijn onderzoek- soms wel drie verschillende logo’s van één partij tegen. Hij zegt: “De kiezer raakt daardoor in verwarring. Wat wil die partij nou?”