Wim van Rooijen en Arjen van der Linden bloggen over het lokale bestuur van Amersfoort.
Hun doel: de politiek weer laten leven in de stad.
Beste Wim,
Het zou inderdaad het mooist zijn als elke partij een maatschappelijke zetel had. Dus: heb je er 5 dan is er een voor het volk en die zetel wordt dan beheerd door de nummer 5 op de lijst; die raadpleegt de burger bij (moeilijke) beslissingen. Ik ben benieuwd of Gerard Chel (Chel helpt!) met het spelbepalende nummer 10 een zetel bij elkaar gestemd krijgt en misschien is hij een lichtend voorbeeld. Nog spannender als het er twee of drie worden…! In ieder geval een stukje daadkracht als voorzet voor nieuwe politiek. Eindelijk! Niet lullen maar poetsen in de basis.
In de wetenschap dat je in de huidige politiek een hoop weg moet geven voor een coalitieakkoord, ligt het breekpunt altijd bij de kernwaarden van een partij: als je daaraan gaat knabbelen word je de volgende verkiezingen een koppie kleiner gemaakt. Maar zoals je weet heb ik daar heel andere oplossingen voor en het is wachten tot de voorcoalitie definitief gaat doorbreken. Landelijk maakten PvdA, GroenLinks en SP samen al een paar schijnbewegingen, maar nog niet de messcherpe schaar van Piet Keizer.
Waterstof
Zelf ben ik ernstig onder de indruk geraakt van een artikel in het AD (10 febr.) over waterstof als het nieuwe aardgas en… als nieuwe brandstof voor de auto. Kortom, om alles te laten draaien op een lentegroene manier. De bevindingen en visie van energieprofessor Ad van Wijk liegen er niet om: een waterstofcentrale in de Noordzee, waar alle offshore windmolens stroom aan leveren, bezorgt ons de energie voor huizen, fabrieken en auto’s. Die verbranding van waterstof leidt niet tot CO2-uitstoot maar waterdamp EN…alle gasleidingen kunnen gebruikt worden en met relatief kleine omzettingen geschikt gemaakt worden. Laten die er nu al even liggen… Zijn verwachting is dat 400 miljoen auto’s in 2050 en 20 miljoen vrachtwagens op waterstof zullen rijden. Over twee jaar komt er op de Olympische Spelen een showcase en zullen de spelersbussen, olympische vlam en de totale verwarming door waterstof geleverd worden! Kan niet wachten!!
Waterstof tanken als benzine
Nu hoor ik je denken: ‘Ja maar, bij de omzetting van windstroom naar waterstof gaat er 20% energie verloren.’ Is waar, maar aan elk idee kleeft een nadeel en als de hele dekselse boel op waterstof overgaat dat ook nog eens een stuk goedkoper is, vind ik dat te verwaarlozen. De ontwikkelingskosten zullen natuurlijk niet gering zijn, maar dat is met elke vernieuwing. Veel belangrijker echter, al die auto’s met batterijen leveren vroeg of laat een enorm probleem op: wat gebeurt er met dat leger oude batterijen (hergebruik is niet eeuwig) en hoe zit het met de hoeveelheid lithium dat op grote schaal nodig is? Bovendien kunnen we meteen weer al die malle laadpalen slopen, want die maken er het stadsgezicht ook niet fraaier op.
Trouwens, bij al die palen krijg ik steeds meer het Kermit-gevoel. Kermit was destijds van de KPN een soort semimobiele telefoon die je ergens in het land bij een tankstation met zendmast kon gebruiken, maar je kon niet rijden en bellen tegelijk. Je moest stilstaan. Ook bellen op een andere locatie kon niet. Een weinig bevredigende oplossing voor bellen buitenshuis, dus werd het ding alleen als draadloze telefoon in en rond het huis gebruikt. Dit in verband met met de lange wachttijd voor het opladen van je auto bij een tankstation, het thuis of elders opladen… het blijft behelpen. Waterstof tank je straks net zo snel als benzine… hoe leuk is dat?! Einde voorstelling hangchauffeurs bij de pomp die uit pure verveling de een na de andere kroket gaan trekken en vervolgens in een heel ander probleem verzeild raken.
NIMBY
Dit waterstofidee zou ook wel eens grote gevolgen voor de zonnevelden kunnen hebben. In zo’n discussie treedt altijd al snel het NIMBY-gevoel op: alles goed en wel, maar Not In My Backyard. Mensen die ernaast wonen (lees Laakgebied) vinden het niks onder het mom dat het een aantasting van ons groen is en dat er destijds andere afspraken gemaakt zijn etc. Ook deze bewoners zullen de waterstofoplossing omhelzen. Iedereen blij.
Toyota heeft inmiddels een waterstofauto ontwikkeld, de Mirai. Evenals de hybride qua model kansarm, maar wel een auto waar je 500 km mee kunt rijden voordat je twee minuten aan de pomp staat. Als de concurrent er ook nog eens een fraaie vormgeving tegenaan plakt, snoeven we er over een paar jaar massaal mee. En die wil ik. Hij maakt ook nog eens minder herrie dan onze benzine- en dieselmobielen! Gek veel duurzamer zie ik zo even geen betere voorbeelden.
2030 komt er aan
Niet lullen maar poetsen schreef je. Laten we dus snel beginnen, want na drie keer met je ogen te hebben geknipperd is het 2030, inmiddels een magisch getal. CO2-neutraal willen we allemaal, maar hoe flink willen we bloeden?! De portemonnee zal hoe dan ook omgekieperd worden.
Ik wil jou dit waterstofidee indachtig maken, misschien dat je je Tesla kunt laten ombouwen 🙂 Voor die batterij hebben Apple en Samsung heus genoeg interesse.
ciao,
Arjen