Om maar meteen met de deur in huis te vallen, twee dingen uit je blog vielen mij extra op: het anticyclisch denken en de tiny houses.
Anticyclisch denken
Dat anticyclische denken betekent inderdaad vaak dat je problemen na een crisisperiode al voor bent; je hebt geanticipeerd op de situatie, weet dat het tij eens weer zal keren en kan de gaten vullen die, doordat er niets gebeurd is, sneller op te vullen zijn. Dit vereist moed, visie en doorzettingsvermogen. ‘Regeren is vooruitzien’ komt hierin tot volle bloei: het gaat slecht op de huizenmarkt, de prijzen zijn beroerd en toch ga je nieuwe wijken uit de grond stampen en je houdt de mensen aan het werk. Zolang er geld is, of te lenen is, kun je je visie uitbouwen, maar wanneer de bank de hand op de knip houdt, wordt het vooruitziend regeren een stuk lastiger. Wel zul je in de vette jaren spek op het bot moeten kweken om in de magere te kunnen anticiperen. Aan de andere kant, als wij die banken altijd weer vrolijk overeind helpen, mag er ook eens een contraprestatie tegenover staan (niet zoals het kunstbeleid in de vorige eeuw natuurlijk 🙂
Tiny houses
Tiny houses, een echt Amerikaanse vorm van duurzaam, klein en spotgoedkoop wonen. Deze woonvorm werkt natuurlijk perfect als er land en ruimte genoeg is. Wij strijden hier al decennia met het probleem van recreatiewoningen; mag je er nu echt maar 9 maanden in wonen? En waarom? Is het niet hetzelfde als ons halfslachtige drugsbeleid? Het mag wel gebruikt en beperkt verkocht worden, of op voorraad zijn, maar door een woud aan regels floreert uiteindelijk alleen de misdaad.
Tiny houses worden in Nederland nog niet officieel erkend en zullen dus onder dezelfde problematiek als vakantiewoningen vallen. Een probleem erbij of… zullen we niet een keer spijkers met koppen slaan: dat wat niet of moeilijk te controleren valt, moet je niet in wetgeving knevelen.
Vrachtwagens uit binnenstad
De autoluwe binnenstad wordt op dit moment door vrijwel alle partijen op handen gedragen. Daar zullen de messen niet op geslepen worden. Laten we dan meteen wat met dat zware vrachtverkeer dat de hele boel vernielt, vooral als het buiten de Langestraat een Jos Verstappentje aan het oefenen is. Voor de bevoorrading van de winkels zijn zelden zulke grote vrachtwagens nodig, het probleem echter is dat ze op route zijn en overal een palletje lossen. En dat zou ook in een (elektrisch) busje kunnen, alleen moet je dan meerdere busjes i.p.v. een zo’n monster laten rijden.
Het wordt tijd dat daar eens serieus over nagedacht wordt, want het moet en kan efficiënter geregeld worden. En dat dan nog eens los van het feit dat ik me af en toe de krampen erger aan vrachtwagenchauffeurs die niet de moeite nemen hun kist op de stoep of aan de kant te posten, maar midden op de weg, zodat anderen maar even lekker 10 minuten moeten wachten. Grrr…
Je andere vraag, over de verkeersafwikkeling bij hoogbouw kun je denken aan een regeling dat je 1 auto per appartement mag hebben die bij of op het complex geparkeerd kan worden (bijv. eerste etage voor parkeren, omdat onder de grond te duur wordt) en een tweede auto of die van het bezoek buiten het hoogbouwgebied parkeren al dan niet tegen betaling. Tevens een goede busdienst die je bij het complex afzet.
Overigens zijn jongeren steeds minder op autobezit gefocust. Het delen en car-to-gogebruik wint hier steeds meer terrein. Zij snappen wel dat als we met z’n allen zo nodig in de stad willen wonen en er ook een groene gedachte op na willen houden, de mogelijkheden beperkter worden.
Westtangent
En dan die ellendige Westtangent…! De angel in west die alleen maar blijft steken. Ik blijf nog hopen dat dat malle idee niet doorgaat. Voor het voordeel van 1 of 2 minuten de hele boel daar overhoop gooien en dan op een ander punt, op Amsterdamseweg bijvoorbeeld de opstopping krijgen… brrr. Ik zie er niets in. En als mensen denken dat het daar sneller gaat, zullen ze misschien massaler die route nemen (en niet de sluiproute van bijv. de Emmalaan pakken), waardoor het eerder meer vertraging geeft.
Misschien dat de Raad van State in al haar wijsheid besluit dat we er beter nog 60 jaar over kunnen praten (altijd leuk in de kroeg) en dan de boel nog eens onder de loep nemen. Die Kersenbaan heeft tenslotte ook niet gebracht wat men op gehoopt had. Staat regelmatig hartstikke vast daar. Sterker nog, die hele situatie was met twee verkeersborden eenrichtingsverkeer beter opgelost. Maar daar kwam men helaas te laat achter…
Kortom Wim, er zijn zat heikele punten in ons dorp. Aan jou de vraag welke oplossing jij als visionair voorhanden hebt om dit probleem te tackelen.
Ciao,
Arjen